Frick Collection

In dit artikel zullen we het onderwerp Frick Collection grondig onderzoeken en de verschillende aspecten ervan analyseren vanuit een kritisch en objectief perspectief. Frick Collection is een onderwerp dat grote belangstelling en debat heeft gegenereerd in de moderne samenleving, en het is belangrijk om het grondig te onderzoeken om de impact ervan op ons dagelijks leven te begrijpen. In dit artikel zullen we verschillende standpunten en meningen over Frick Collection bespreken, en een alomvattend en evenwichtig beeld bieden waarmee de lezer zijn eigen mening over de kwestie kan vormen. We zullen ons verdiepen in alle nuances van Frick Collection, van de oorsprong tot de toekomstige implicaties, om een ​​compleet overzicht te geven van dit onderwerp dat vandaag de dag zo relevant is.

Henry Clay Frick House
onderkomen van de Frick Collection
onderkomen van de Frick Collection
Locatie Fifth Avenue in New York
Type woonhuis
Opgericht 1931
Openingsdatum december 1935
Huisvesting
Architect Thomas Hastings
Gebouwd 1913
Officiële website
Portaal  Portaalicoon   Kunst & Cultuur

De Frick Collection is de kunstverzameling van de Amerikaanse cokesfabrikant en mecenas Henry Clay Frick (1849-1919). Zij is ondergebracht in zijn vroegere woonhuis, nu museum, gelegen aan de Fifth Avenue nabij het Central Park (Manhattan) in New York. Sinds maart 2021 is de collectie tijdelijk ondergebracht in het Frick Madison gebouw, enkele straten verderop, zolang de restauratie van het museum voortduurt.

Henry Clay Frick

Henry Clay Frick

Frick wordt geboren in 1849 in een eenvoudig boeren gezin. Hij investeert, samen met een neef, met succes in de opkomende kolenindustrie.[1] In 1871 vraagt hij bij Mellon Bank in Pittsburgh een lening aan om een steenkolenfabriek op te zetten.[2] Daar ontwikkel hij een procedé om steenkool om te vormen tot cokes en bouwt daarmee een vermogen op. Voor de opkomende Pittsburghse staalindustrie is hij een onmisbare toeleverancier. In 1882 fuseert hij met het imperium van de Schotse staalfabrikant Andrew Carnegie. In 1892 laat de ‘cokeskoning’ een staking van mijnwerkers met geweld neerslaan.[2] In 1905 verhuist Frick naar New York om er zijn laatste levensjaren door te brengen. Hij geeft architect Thomas Hastings in 1913 opdracht een villa te bouwen aan het New Yorkse Central Park. Op de hoek van de Fifth Avenue en de zeventigste straat verrijst in de jaren 1913-1914, voor vijf miljoen dollar, een residentie voor Henry Clay Frick en zijn vrouw Adelaide. In deze fraaie stadsresidentie brengt Frick zijn alsmaar groeiende kunstverzameling onder. Frick laat in zijn testament opnemen dat het woonhuis, met kunstcollectie, een voor iedereen toegankelijk museum moet worden en bepaalt daarbij dat het door hem aangekochte deel van de collectie nimmer het pand mag verlaten.

Na de dood van Frick in 1919 kwamen het woonhuis en de collectie in een stichting terecht. Zijn vrouw bewoonde het huis tot aan haar dood in 1931. Daarna werd de residentie omgebouwd tot permanente tentoonstellingsruimte. Daartoe werden twee bijkomende zalen, een concertruimte en een voordrachtszaal met atrium bijgebouwd. In december 1935 opende de "Frick Collection" de deuren voor het publiek. Frick doneerde bij leven aan de stichting vijftien miljoen dollar voor onderhoud van de collectie en voor het doen van nieuwe aankopen.

Huisvesting

Ten voorbeeld aan de Frick Collection stond de kunstverzameling van de Markies van Hertford, die zijn woonhuis in Londen met zijn kunstcollectie omvormde tot een toegankelijk museum, de Wallace Collection. Henry Clay Frick bezocht deze Londense collectie in 1880 en was verrukt door de intieme presentatie der kunstwerken.

Rembrandt: Zelfportret

Het aankopen van Europese beeldende kunst werd vergemakkelijkt door de aanscherping van het Britse erfrecht. De oude Engelse adel met vanouds uitgelezen kunstverzamelingen werd gedwongen door de stijgende successierechten hun kunst te gelde te maken aan koopgrage Amerikaanse gegadigden. Op die wijze verwierf Frick, in 1906 voor een bedrag van 225.000 dollar[2], een zelfportret van Rembrandt uit 1658 uit de verzameling van de Earl of Ilchester in Dorset. Fricks collectie weerspiegelt zijn voorkeur voor portretschilderkunst en landschappen.

Aan de 131 door Frick aangekochte schilderijen voegde de stichting later 75 werken toe op aansturen van zijn dochter Helen. In 1977 voorzag de stichting in twee tentoonstellingsruimtes voor tijdelijke tentoonstellingen. De totale collectie, bestaande uit 1.100 kwalitatief hoogstaande kunstwerken uit de renaissance tot eind 19e eeuw, is er in zestien zalen te bezichtigen. De verzameling wordt nog steeds getoond volgens Fricks oorspronkelijk concept.

Het initiatief van Henry Clay Frick vond navolging in de Verenigde Staten. Zo ontstond het Kimbell Art Museum in het Texaanse Fort Worth. Andrew Mellon stichtte zijn kunstverzameling en financierde de bouw van de National Gallery of Art in Washington D.C..

Collectie

De kunstverzameling bevat schilderkunstige meesterwerken van Europese kunstenaars. Sinds Fricks dood in 1919 werd de collectie met een derde uitgebreid door zijn dochter Helen.

Buiten dit picturaal werk bevat de Frick Collectie beeldhouwwerk, zilverwerk, waardevolle tapijten, Chinees porselein, email uit Limoges en 18e-eeuwse Frans meubilair.

Tentoonstellingen

Tijdens de verbouwing van het Mauritshuis in Den Haag, tussen 2012 en 2014, werden aan de Frick Collection 15 topstukken uitgeleend van o.a. Rembrandt, Hals, Fabritius en Vermeer, waaronder het Meisje met de parel. Dit was de best bezochte tentoonstelling in de geschiedenis van het museum.[1]

Naast het tentoonstellen in New York wordt de collectie ook ontsloten via tijdelijke tentoonstellingen en bruiklenen. In het voorjaar 2015 toonde het Mauritshuis in Den Haag 36 kunstwerken uit de latere aanwinsten van de Frick Collection.[3]

Van oktober 2022 tot 15 januari 2023 heeft het Mauritshuis o.a. 9 belangrijke werken te leen gekregen, die Henry Clay Frick zelf heeft aangeschaft, waaronder het hier afgebeelde zelfportret van Rembrandt. Vanwege een verbouwing aan het betreffende huis, grenzend aan het Central Park in New York, is, bij uitzondering, de hand gelicht met de regel dat de werken het huis nooit mochten verlaten.[2]

In de tentoonstelling Vermeer in het Rijksmuseum Amsterdam van 10 februari tot en met 04 juni 2023 zijn 3 schilderijen uit de Frick Collection te zien:

Enige werken uit de collectie

Nevenactiviteiten

  • De Frick Collection beheert ook de in 1920 opgerichte Frick Art Reference Library.
  • In 2018 is het museum in samenwerking met een Britse uitgever gestart met de boekenreeks Frick Diptychs met literaire teksten en essays van de eigen conservatoren bij een werk van een bekende kunstenaar uit de verzameling.[4]
  1. Portret van Thomas More geschilderd door Hans Holbein de Jonge. Literaire impressie door Hilary Mantel, essay van Xavier Salomon (maart 2018).
  2. Dame en dienstbode van Johannes Vermeer. Literaire bijdrage van cineast James Ivory, essay van Margaret Iacono (november 2018).
  3. Achttiende-eeuwse Franse kandelabers ontworpen door Pierre Gouthière. Bijdrage van de keramist Edmund de Waal, essay van Charlotte Vignonde.
Zie de categorie Frick Collection van Wikimedia Commons voor mediabestanden over dit onderwerp.