Vandaag zullen we ons verdiepen in Musée des beaux-arts de Montréal, een onderwerp dat de afgelopen tijd de aandacht van velen heeft getrokken. Met zijn toenemende populariteit heeft Musée des beaux-arts de Montréal grote belangstelling gegenereerd van zowel experts als het grote publiek. In dit artikel zullen we de verschillende aspecten van Musée des beaux-arts de Montréal diepgaand onderzoeken, waarbij we de geschiedenis ervan, de gevolgen ervan voor de hedendaagse samenleving en mogelijke implicaties voor de toekomst analyseren. Door deze gedetailleerde analyse hopen we licht te werpen op Musée des beaux-arts de Montréal en onze lezers een vollediger inzicht te geven in dit fenomeen/trend/onderwerp.
Het Musée des beaux-arts de Montréal is het oudste kunstmuseum van Canada. Het is gelegen aan de Rue Sherbrooke in het oude centrum van de stad Montreal in de Franstalige provincie Quebec en werd gesticht in 1860.
Pavillon Hornstein uit 1912 van William Sutherland Maxwell, oorspronkelijk het Beaux-Arts Pavillon
Pavillon Desmarais uit 1991 van de Israëlisch-Canadese architect Moshe Safdie
Pavillon Stewart
Een vierde paviljoen is geprojecteerd voor 2010, het Pavillon Claire en Marc Bourgie. Dit wordt een paviljoen voor Canadese kunst in het voormalige kerkgebouw van de Erskine and American United Church.
klassiek moderne werken van: Henri Matisse, Femme assise, le dos tourné vers la fenêtre ouverte (omstreeks 1922); Salvador Dali, Portrait de Maria Carbona (1925); Lawren Stewart Harris, Le mont Temple (vers 1925); Marc-Aurèle Fortin, Sainte-Rose à midi (omstreeks 1925), Commencement d'orage sur Hochelaga (omstreeks 1940), Bœufs aux labours (vers 1946), Bagoteville au Saguenay (omstreeks 1949), Saint-Siméon (voor 1950); Kees van Dongen, La femme au canapé (omstreeks 1930); Paul-Émile Borduas, Étoile noire (1957); Jean-Paul Riopelle, Vent traversier (1952); Autriche (1954); La Roue (Cold Dog - Indian Summer), (1954-1955); Hommage à Grey Owl (1970); Soleil de minuit (1977); Guido Molinari, Mutation violet (1964); Bi-sériel, vert-bleu (1967); Alex Colville, Église et cheval (1964); Pablo Picasso, Étreinte (1971); Joan Miró, Tête (1976)