In dit artikel zullen we de fascinerende wereld van Pieter Brueghel de Jonge verkennen, een onderwerp dat de aandacht heeft getrokken van miljoenen mensen over de hele wereld. Vanaf het begin tot aan de impact ervan op de hedendaagse samenleving heeft Pieter Brueghel de Jonge debatten en reflecties gegenereerd over de relevantie ervan op verschillende terreinen. Langs deze lijnen zullen we ons onderdompelen in de geschiedenis ervan, de meest relevante aspecten ervan analyseren en de invloed ervan op verschillende gebieden onderzoeken. Met een diepgaande benadering nodigt deze lezing u uit om de nuances en complexiteiten die Pieter Brueghel de Jonge kenmerken te ontdekken en beter te begrijpen, en biedt nieuwe perspectieven en reflecties over dit opwindende onderwerp.
Pieter Brueghel de Jonge | ||||
---|---|---|---|---|
Pieter Brueghel de Jonge door Antoon van Dyck
| ||||
Persoonsgegevens | ||||
Geboren | 1564 of 1565 | |||
Overleden | 1638 | |||
Beroep(en) | Kunstschilder | |||
RKD-profiel | ||||
|
Pieter Brueghel de Jonge (Brussel, 1564 of 1565 - Antwerpen, 1638) was een Zuid-Nederlands kunstschilder, oudste zoon van Pieter Bruegel de Oude en broer van Jan Brueghel de Oude. Pieter kwam bekend te staan als Helse Brueghel en Jan als Fluwelen Brueghel.
Toen hij vijf jaar oud was, stierf zijn vader en negen jaar later zijn moeder Mayken Coecke. Pieter en zijn broer Jan werden door Mayken Verhulst, hun grootmoeder van moeders zijde, in huis genomen. Zo groeiden ze op in 't Vliegend Peert te Mechelen.[1]
Pieter Brueghel de Jonge was in de leer bij de landschapschilder Gillis van Coninxloo. Hij trouwde met Elisabeth Goddelet, de zus van zijn meester, met wie hij zeven kinderen had: Pieter III, Maria, Jacob, Daniël, Laureis, Filips en Geerard.
Het meesterschap in het Antwerpse Sint-Lucasgilde verkreeg hij in 1585. Hij schilderde toen landschappen, religieuze onderwerpen en fantasie-onderwerpen. Voor deze laatste schilderijen gebruikte hij vaak vuur en groteske wezens, waardoor hij de bijnaam "De Helse Brueghel" kreeg. Hij was minder getalenteerd dan zijn vader en zijn broer Jan; hij moest het dan ook voornamelijk hebben van het kopiëren van zijn vaders' werken. Hij werkte samen met Pieter Neeffs (I), waarbij hij menselijke figuren toevoegde, zgn. stoffage, aan diens architecturale interieurs van kerken.
Pieter Brueghel de Jonge maakte minstens dertien kopieën van zijn vaders Volkstelling te Bethlehem. Het schilderij De vogelval uit 1631 is ook een kopie van een werk van zijn vader, waarvan het origineel in Brussel is te zien. De boerenbruiloft is een onderwerp dat eveneens werd geïnspireerd door een schilderij van zijn vader. Van zijn Boerenbruiloft zijn een honderdtal versies bekend, waarvan er een aantal aan Brueghel wordt toegeschreven. Ook de Kindermoord te Bethlehem werd eerder al door zijn vader geschilderd.
Ook het Bruiloftsmaal in de schuur, oorspronkelijk een werk van zijn vader, kopieerde Pieter. Het origineel hangt in het Kunsthistorisches Museum te Wenen. De kopie is kleiner en is te zien in het Museum voor Schone Kunsten (Gent). Ze hing in de abtswoning van de Sint-Pietersabdij te Gent. De papieren kroon op het witte doek wijst op een bruid die hier aan tafel zit. De bundels graanhalmen werden toen zantekoren genoemd en het was een recht van arme mensen om die na de oogst in te zamelen. Mogelijk wijst dit erop dat de feestende familie onbemiddeld was. Het vrijend koppel links op de hooizolder is een toevoeging van Pieter Brueghel de Jonge.[2]
Pieter Bruegel de Oude ca 1525-1569 de Boerenbrueghel | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Pieter Brueghel de Jonge 1564-1638 de Helse Brueghel | Jan Brueghel de Oude 1568-1625 de Fluwelen Brueghel | David Teniers I 1592-1649 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ambrosius Brueghel 1617-1675 | Jan Brueghel de Jonge 1601-1678 | Anna Brueghel 1620-1656 | David Teniers II 1610-1690 | Abraham Teniers 1626-1670 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Abraham Brueghel 1631-1690 | David Teniers III 1638-1685 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
David Teniers IV 1672–1731 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||