Portret van een man met een rode muts

Tegenwoordig is Portret van een man met een rode muts een onderwerp geworden dat van groot belang is voor een breed spectrum van mensen. De impact ervan is erin geslaagd de grenzen te overschrijden en debatten en reflecties op verschillende gebieden te genereren. Van experts in het veld tot gewone burgers, Portret van een man met een rode muts heeft ieders aandacht getrokken. Dit fenomeen heeft de interesse gewekt van academici, professionals en liefhebbers van het onderwerp, die verder willen onderzoeken dan de schijn en elk aspect dat verband houdt met Portret van een man met een rode muts grondig begrijpen. Door de geschiedenis heen heeft Portret van een man met een rode muts mijlpalen en transformaties gemarkeerd, die direct of indirect verschillende aspecten van ons leven hebben beïnvloed. In dit artikel zullen we alles wat met Portret van een man met een rode muts te maken heeft grondig onderzoeken, met als doel het belang en de relevantie ervan vandaag de dag te begrijpen.

Portret van een man met een rode muts
Portret van een man met een rode muts
Kunstenaar Hans Memling
Jaar circa 1465-1470
Techniek Paneel (eik)
Afmetingen 41,8 × 30,6 cm
Museum Städelsches Kunstinstitut und Städtische Galerie
Locatie Frankfurt am Main
RKD-gegevens
Portaal  Portaalicoon   Kunst & Cultuur

Portret van een man met een rode muts is een schilderij van de Zuid-Nederlandse kunstschilder Hans Memling, geschilderd tussen 1465 en 1470 op eiken paneel. Het portret werd in 1850 aangekocht door het Städelsches Kunstinstitut und Städtische Galerie te Frankfurt am Main dat het nog steeds bezit.

Afbeelding

Het schilderij laat een busteportret van een man in driekwart links zien, voor een landschap in de achtergrond; de identiteit van de man is tot nu toe niet achterhaald. Het is een van de eerste portretten die Memling in Brugge schilderde. Het portret is verwant aan de portretten van Jan van Eyck en Rogier van der Weyden maar is hier afgebeeld in een stenen omlijsting achter de man, hetgeen innovatief genoemd kan worden. Het vertoont gelijkenissen met Memlings Portret van een man.

Herkomst

Dit portret werd in 1823 aangekocht door L.J. Nieuwenhuys die het verkocht aan prins Willem van Oranje uit wiens veiling het in 1850 gekocht werd door het Frankfurter museum.