In dit artikel gaan we in op het onderwerp Rijksakademie op de kaart, dat de afgelopen tijd de aandacht van velen heeft getrokken. Rijksakademie op de kaart is een onderwerp dat aanleiding heeft gegeven tot controverse en debat, en dat zowel binnen de academische gemeenschap als in de samenleving in het algemeen grote belangstelling heeft gewekt. In dit artikel zullen we de verschillende aspecten onderzoeken die verband houden met Rijksakademie op de kaart, van de oorsprong en evolutie ervan tot de impact ervan op verschillende gebieden. Daarnaast zullen we de mogelijke implicaties en gevolgen analyseren die Rijksakademie op de kaart in de toekomst kan hebben. Zonder twijfel is Rijksakademie op de kaart een onderwerp dat diepgaande reflectie en analyse verdient, dus het is van cruciaal belang om ons begrip ervan te vergroten.
Rijksakademie op de kaart is een brochure uitgegeven op 2 juli 2020 door de Rijksakademie van beeldende kunsten.
Ter viering van hun 150-jarig bestaan gaf zij een kaart van Amsterdam uit, waarop aangetekend 441 kunstwerken in de (semi-)openbare ruimten in de stad.[1] De kunstwerken kwamen in allerlei stijlen, vormen en maten, van gevelstenen tot het Monument Indië-Nederland. Voorwaarde was alleen dat de maker/ontwerper een leerling of leraar van de academie was geweest. Op de achterzijde gaf het tevens een korte omschrijving van de kunstwerken. Vanwege ruimtegebrek kon niet het gehele oeuvre van Hildo Krop getoond/omschreven worden; hij had als stadsbeeldhouwer “te veel” beelden opgeleverd om weer te geven.
Hans Aarsman maakte voor een aantal beelden een podcast.
De kunstwerken werden per stadsdeel ingedeeld: