Vikram Samvat

Vikram Samvat is een onderwerp dat al tientallen jaren de belangstelling van de samenleving boeit. Het belang ervan valt niet te ontkennen, en de impact ervan is voelbaar in verschillende aspecten van het dagelijks leven. Door de jaren heen is het onderwerp geworden van debat, onderzoek en reflectie, waardoor verschillende standpunten en tegenstrijdige meningen zijn voortgekomen. In dit artikel zullen we Vikram Samvat nader bekijken en de implicaties ervan in verschillende contexten onderzoeken. Van zijn invloed op de populaire cultuur tot zijn relevantie in de politiek en de economie, Vikram Samvat blijft een breed spectrum aan discussies genereren die niemand onverschillig laten.

Vikram Samvat of Vikrama-tijdperk is een tijdperk in de hindoekalender genoemd naar de legendarische Vikramaditya. Het is in gebruik in Nepal, het noorden en oosten van India en Gujarat naast de officiële Indiase kalender. Tussen circa 450 en 850 stond het bekend als Malava-tijdperk, waarna Vikrama in gebruik kwam.

In het noorden van India is het jaar Chaitradimaart/ april in de gregoriaanse kalender – en de maanden purnimanta, waarbij volle maan het einde van de maanmaand betekent.
In Gujarat is het jaar Karttikadioktober/ november – en de maanden amanta waarbij de maanmaand eindigt met nieuwe maan.

Omrekening naar de gregoriaanse kalender hangt af van het gebruikte systeem, maar rond 58 v.Chr. ligt het begin van de jaartelling.

Andere jaartellingen in India zijn onder meer Shaka-tijdperk van 78 n.Chr., Kalachuri-tijdperk van 248 n.Chr., Gupta-tijdperk van 319-320 n.Chr., Kollam-tijdperk van 824 n.Chr. en het Chalukya-Vikrama-tijdperk van 1076.

Literatuur

  • Sewell, R.; Dīkshita, Ś.B. (1896): The Indian Calendar, with Tables for the Conversion of Hindu and Muhammadan Into A.D. Dates, and Vice Versa, Swan Sonnenschein