In de wereld van vandaag is Zeeslag in de Straat van Messina een onderwerp dat van groot belang is voor een breed scala aan mensen. Als we meer weten over Zeeslag in de Straat van Messina, kunnen we de wereld om ons heen en de verschillende perspectieven die er bestaan beter begrijpen. Of het nu door geschiedenis, wetenschap, cultuur of actuele gebeurtenissen is, Zeeslag in de Straat van Messina is een centraal punt van discussie en reflectie geworden. In dit artikel zullen we verschillende aspecten van Zeeslag in de Straat van Messina onderzoeken, van de oorsprong tot de impact ervan op de moderne samenleving, met als doel een alomvattende en verrijkende visie op dit belangrijke onderwerp te bieden.
Zeeslag in de Straat van Messina | ||||
---|---|---|---|---|
Kunstenaar | Frans Huys (naar Pieter Bruegel de Oude) | |||
Jaar | 1561 | |||
Techniek | Ets en gravure | |||
Afmetingen | 42,2 × 71 cm | |||
Verblijfplaats | Verschillende collecties | |||
|
Zeeslag in de Straat van Messina is een gravure van de Zuid-Nederlandse prentkunstenaar Frans Huys naar een ontwerp van Pieter Bruegel de Oude en uitgegeven door Hieronymus Cock in Antwerpen.
Het stelt de Straat van Messina voor met de steden Reggio Calabria (aangeduid als Rezo) links en Messina rechts. In 1552-1553 is de stad Reggio hevig beschoten door een Turkse vloot, waarbij een groot deel van de stad in vlammen opging. De prent is gebaseerd op een ontwerp van Pieter Bruegel de Oude. Bruegel maakte in die periode een reis naar Italië. Mogelijk heeft hij de incidenten in de Straat van Messina met eigen ogen gezien en getekend. Het Museum Boijmans Van Beuningen bewaart een tekening van het brandende Reggio die Bruegel vermoedelijk rond 1560 maakte op basis van reisschetsen.
De voorstelling is meerdere keren gebruikt, onder andere in Joan Blaeus Theatrum civitatum nec non Admirandorum Neapolis et Sicili Regnorum, uitgegeven in Amsterdam in 1652, en als achtergrond op een ets uit 1680 van Jan Luyken, met als onderwerp de Slag bij Agosta.
Van de prent is niet meer dan één staat bekend. Exemplaren bevinden zich onder meer in het Rijksmuseum Amsterdam, Museum Boijmans Van Beuningen en de Universiteit van Salzburg.