Source is een 3D-game-engine ontwikkeld door Valve Corporation. De engine ondersteunt Windows (32 bit en 64 bit), Xbox, Xbox 360, PlayStation 3, Mac OS X (sinds 2010) en Linux (sinds 2012).
De engine maakte zijn debuut in oktober 2004 met Counter-Strike: Source en kort daarna Half-Life 2. Andere spellen met de Source-engine zijn onder andere Counter-Strike: Global Offensive, Team Fortress 2, Left 4 Dead, Left 4 Dead 2, Day of Defeat: Source, Garry's Mod, Dark Messiah of Might and Magic, Portal, Portal 2, The Stanley Parable, Titanfall, Titanfall 2 en Apex Legends.
De SDK-hulpmiddelen voor ontwikkelen met de engine zijn bekritiseerd als verouderd en moeilijk in gebruik, met name voor de texturen en het modelleren van personages. Valve's Hammer Editor, een hulpmiddel voor het creëren van een level of map, heeft een interface die niet is veranderd sinds de eerste uitgave voor GoldSrc en het oorspronkelijke Half-Life uit 1998.
Verder zijn er vanaf 2005 enkele updates gekomen, met extra functionaliteit zoals:
De volgende spellen werden gemaakt in een versie van de Source-engine.
Valve gebruikte zijn eigen engine om de volgende spellen te maken.
Half-Life: | Half-Life (Opposing Force · Blue Shift · Decay · Source) · Half-Life 2 (Episode One · Episode Two) · Half-Life: Alyx |
Portal: | Portal · Portal 2 |
Left 4 Dead: | Left 4 Dead · Left 4 Dead 2 |
Counter-Strike: | Counter-Strike · Condition Zero · Source · Neo · Online · Global Offensive· Online 2 |
Day of Defeat: | Day of Defeat · Source |
Team Fortress: | Team Fortress · Team Fortress 2 |
Deathmatch: | Deathmatch Classic · Half-Life Deathmatch: Source · Half-Life 2: Deathmatch |
Overige producties: | Ricochet · The Orange Box · Alien Swarm · Dota 2 |
Overige software: | Steam · Source SDK · Source-engine · GoldSrc |